Taiteilijat

 

Nordic Baroque Dancers

Nordic Baroque Dancers on Ruotsista käsin vuodesta 2007 toiminut ensemble, jonka jäsenet ovat taustoiltaan ja työkokemukseltaan hyvin erilaisia ja monipuolisia mutta erikoistuneet 1600-1700 -lukujen tanssitaiteeseen. Ensemblen tavoitteena on hoivata ja avartaa näkemystä barokkitanssista työskennellen vaihtelevissa yhteyksissä eri koreografien ja projektikohtaisten ryhmien kanssa. Olipa kyse olemassa olevista koreografioista tai uusista barokkiestetiikan lähtökohdista käsin luoduista teoksista, työtä siivittää vakaumus siitä, että 1600-1700 -lukujen tanssitaiteella on sen historiallisesta yhteydestä riippumaton itseisarvonsa. http://www.baroquedancers.se/en/

 

Karin Modigh ja Noah Hellwig

Karin Modigh on Nordic Baroque Dancersin perustaja ja johtaja ja hänen johdollaan ensemble on esiintynyt Drottningholmin teatterissa, Potsdamissa, Innsbruckissa ja Varsovan kamarioopperassa. Karin on opiskellut Tukholman tanssiyliopistossa ja  pyrkiessään löytämään barokkitanssin ytimen ja sydämen, hän jatkoi opintojaan Ranskassa muun muassa Marie-Geneviève Massén, Françoise Denieaun, Irène Gingerin ja Béatrice Massinin ohjauksessa. Vuodesta 2010 alkaen hän on asunut Pariisissa harjoittaen kansainvälistä uraa tanssijana, koreografina, ohjaajana ja tanssin varhaiseen esittämisperinteeseen erikoistuneena opettajana. Hän on esiintynyt  tanssijana lukuisissa produktioissa Ranskassa (Opéra Royal de Versailles, Opéra Comique de Paris), Saksassa, Belgiassa (Händel-Festspiele Karlsruhe, Göttingen ja Antwerpen) sekä Bostonissa. Koreografina ja ohjaajana hän on työskennellyt Vadstena-Akatemiassa. Karinilla on tanssinopettajan pätevyys ja hän on opettanut tanssi- ja musiikkikonservatorioissa Ruotsissa ja Ranskassa. Vuonna 2012 hänet palkittiin Ruotsin vanhan musiikin palkinnolla pyrkimyksistään edistää barokkitanssia Ruotsissa.

Noah Hellwig aloitti opintonsa Tukholmassa Ruotsin kuninkaallisessa balettikoulussa vuonna 2000. Vuonna 2010 hän valmistui (BA) Tukholman taideyliopistosta. Noah on tanssinut Ballet Irelandin tuotannoissa Romeo ja Julia (2010 ja 2012), Scheherazade (2011) ja Tuhkimo-tanssiaisten jälkeen (2013). Hän oli mukana Nordic Baroque Dancersin ja Compagnie l’Eventail’n yhteistyössä Drottningholmin linnateatterissa vuonna 2011 ja on sittemmin tanssinut useissa muissa ensembeleissa ja produktioissa, kuten Pasodos Dance Company, Weld Company, Nomo Daco, Theater Lüneburg ja Nordic Baroque Dancers in Impeded Love by Ivo Cramér. Hänelle on myös myönnetty useita tanssipalkintoja.

 

Näsbom & Edlund Duo

Duon ensiesiintyminen tapahtui ruotsalaisella kesäfestivaalilla vuonna 2002. Tämän jälkeen duo on ollut mm. kiertueella Japanissa sekä esiintynyt Bremenin musiikkijuhlien avajaiskonsertissa. Barokki- ja kansanmusiikki kulkevat rinnatusten duon konserteissa luonnollisena seurauksena ruotsalaisen kansansoittimen, avainviulun, ja 1600-luvun cembalon sekä niiden soittoperinteiden kohtaamisesta. Lisätietoa http://nyckelharpacembalo.weebly.com

Torbjörn Näsbom

Torbjörn sai ensikosketuksensa viulunsoittoon isänsä opissa Uplannissa Keski-Ruotsissa. Jo pikkupoikana hän sai soittaa hienojen kansanmuusikoiden, kuten Viksta Lasse ja Eric Sahlström, kanssa. Viuluopinnot jatkuivat Ruotsin radion konservatoriossa Edsbergissa ja Brysselin kuninkaallisessa konservatoriossa. Työllistyttyään Uumajan Norrlandsoperanin sinfoniaorkesteriin hän alkoi harrastuksenaan soittaa avainviulua. Tämä soitin kietoi hänet pauloihinsa ja lopulta osoittautui hänen kohtalokseen. Torbjörn soittaa kansanmusiikkia pyrkien yhdistämään avainviulun klassiseen ja eritoten barokkimusiikkiperinteeseen. Hän on esiintynyt avainviulistina useiden ruotsalaisten sinfonia- ja barokkiorkestereiden solistina ja ollut kiertueella mezzosopraano Ann-Sophie Otterin kanssa Euroopassa ja USA:ssa.

Andreas Edlund

Andreas aloitti musiikillisen uransa klarinetistina. Opiskellessaan Göteborgin yliopiston draama- ja musiikkikorkeakoulussa hän kiinnostui vanhasta musiikista ja erityisesti continuo-soitosta, mikä johdatti hänet cembalon ääreen. Cembalo-opintojensa päätteeksi hän soitti EU:n barokkiorkesterissa.

Nykyisin Anders toimii continuocembalistina ja -urkurina sekä moderneissa että barokkiorkestereissa ja myös oopperaproduktioissa Ruotsissa ja muualla. Cembalon äärestä hän on myös johtanut useita barokkiooppera- ja -konserttiproduktioita. Solistina hän on esiintynyt muun muassa Bachin ja Poulencin cembalokonsertoissa. Andreas tunnetaan myös musiikin sovittajana ja hän soittaa edelleen klarinettia, pääasiassa Balkanin alueen Klezmer- ja maailmanmusiikkia.

Peter Spissky

Peter Spissky opiskeli viulunsoittoa Bratislavan Musiikkiakatemiassa Slovakiassa suorittaen solistisen diplomitutkinnon vuonna 1991. Malmön Musiikkiakatemian diplomitutkinnon  hän suoritti vuonna 1995. Vuodesta 1998 alkaen hän on modernin viulunsoiton rinnalla tutkinut intensiivisesti historiallisia esityskäytäntöjä, ja vuonna 1999 hän sai kiinnityksen konserttimestariksi johtavaan eurooppalaiseen barokkiorkesteriin Concerto Copenhageniin. Tämän orkesterin kanssa hän on esiintynyt muun muassa Wienin Musikvereinissa,  Amsterdamin Concertgebouw’ssa, USA:ssa ja Japanissa sekä levyttänyt Lars Ulrik Mortenseninm, Paul Hillierin, Andrew Lawrence-Kingin ja Alfredo Bernardinin johdolla.

Konserttimestarina työskentelynsä lisäksi Peter Spissky on Camerata Öresundin musiikillinen johtaja. Orkesteri koostuu nuoren polven muusikoista Kööpenhaminasta ja Malmöstä. Yhtyeen Bachin viulukonsertot sisältänyt debyyttikonserttisarja ”Bachia sillalla” kuultiin marraskuussa 2010 (nimi viittaa Ruotsin ja Tanskan yhdistävään Juutinrauman siltaan). Vuosina 2000-2010 Peterin kamarimusiikkiyhtye Baroque Fever saavutti mainetta ja uutta nuorta yleisöä energisellä ja ulospäinsuuntautuneella esiintymisellään.

Peter vierailee niin liiderinä kuin viulistinakin säännöllisesti eri barokkiorkestereissa, kuten Oslon Barokkanerne, Aarhusin Baroque Aros, Skalholt, islantilainen Bach Consort, FiBO, Jönköping Sinfonietta, Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri ja Tallinnan Kamariorkesteri, Oslon Barokkisolistit, bratislavalainen Solamente naturali, Festspiel Orchester Göttingen ja Boston Early Music Festival Orchestra.

Vuonna 2017 Peter väitteli Lundin yliopistossa aiheenaan ”UPS and  DOWNS -violin bowing as gesture” ja hänet promovoitiin musiikin ja taiteen tohtoriksi. Peter opettaa barokkiviulunsoittoa Malmön musiikkikorkeakoulussa ja Tanskan kuninkaallisessa musiikkikonservatoriossa Kööpenhaminassa sekä mestarikursseilla kaikissa pohjoismaissa.
https://www.spissky.dk

Anna-Maaria Oramo

Anna-Maaria Oramo on monipuolinen suomalainen cembalotaiteilija, jonka ohjelmisto ulottuu keskiaikaisesta nykymusiikkiin. Hän esiintyy aktiivisesti solistina, yhtyemuusikkona ja musiikinjohtajana. Oramo toimii vakituisemmin cembalistina Helsingin Barokkiorkesterissa ja Suomalaisessa Barokkiorkesterissa. Hän tekee yhteistyötä myös pariisilaisten Ensemble Matheus ja Orfeo 55 kanssa.

Soolouralla ensilevy Antonio Solerin cembalosonaatteja (2011) ja yhtyelevy Canta la Serenissima (2013) saivat kansainvälisesti kiittävät arviot.  Ilmestymistään odottaa uunituore, Helsingin Barokkiorkesterin kanssa äänitetty J. S. Bachin cembalokonserttoja kolmelle ja neljälle cembalolle (2017). Tällä hetkellä Oramo keskittyy enimmäkseen keskiaikaiseen cembaloon, clavisimbalumiin. Hän onkin toistaiseksi ainoa suomalainen cembalisti, joka esittää keskiaikaista musiikkia tällä 1400-luvun esikuvien mukaan rakennetulla soittimella. Oramo tekee runsaasti keskiaikaisen ja renessanssimusiikin projekteja kaudella 2018–2019 kansainvälisten taiteilijoiden kanssa, ja sooloresitaaleja cembalolla on useita. Hän esiintyy myös barokkiorkesterien konserttisarjoissa kotimaassa ja ulkomailla.

Oramo on esiintynyt mm. RSO:n, Lohjan kaupunginorkesterin, Lahti Sinfonian, Suomen Kansallisoopperan orkesterin, Helsingin Barokkiorkesterin, Suomalaisen barokkiorkesterin ja Uppsala Kammersolisterin solistina esittäen barokin ajan ja uudempia cembalokonserttoja. Musiikinjohtajana hän toimii säännöllisesti barokkiorkesterien parissa. Oramo on myös kantaesittänyt useita soolo- ja kamarimusiikkiteoksia ja tehnyt kantanauhoja YLE:lle. Häntä on kuultu myös EBU:n ja ARTE:n ohjelmatarjonnassa.

Oramo aloitti musiikkiopintonsa 5-vuotiaana pianonsoitolla, jota hän opiskeli Hanna Ahon ohjauksessa aina vuoteen 1998. Tämän jälkeen hän keskittyi ensin kirkkomusiikin, urkujensoiton ja laulun opiskeluun ja myöhemmin cembalonsoittoon. Sibelius-Akatemiassa hän opiskeli mm. Elina Mustosen ja Miklós Spanyin, Pariisin konservatoriossa Olivier Baumontin johdolla ja yksityisesti Pierre Hantaïn johdolla. Oramo on vuonna 2017 valmistunut musiikin tohtoriksi Sibelius-Akatemian Docmus-tohtorikoulun taiteilijakoulutuksesta, aiheenaan laulun esikuva vuosien 1650–1730 ranskalaisessa cembalomusiikissa. Anna-Maaria Oramo opettaa vanhaa musiikkia mestarikursseilla, kuten kansainvälisellä Sastamala Gregoriana -festivaalilla, jossa hän on toiminut vuodesta 2002.

Pekka Elsilä

Oululaislähtöinen Pekka Elsilä aloitti poikkihuilun soiton yhdeksän vuotiaana Oulun Konservatoriossa.  Valmistuttuaan huilunsoiton opettajaksi vuonna 1999 hän jatkoi opintojaan Tampereen konservatoriossa Seppo Planmanin johdolla ja suoritti jatkotutkinnon vuonna 2002. Musiikkipedagogiksi hän valmistui vuonna 2013.

Vuonna 2010 poikkihuilun rinnalle tuli traverso ja siitä lähtien Pekka on konsertoinut säännöllisesti  yksin ja eri yhtyeiden kanssa. Traverso tuntui alusta saakka kotoisalta soittimelta ja huilu kulkee Pekan mukana aivan kaikkialle. Traverson soittoa Pekka on opiskellut Pauliina Fredin johdolla, sekä erilaisilla kesäkursseilla.

Päätyönään Pekka toimii huilunsoiton opettajana Limingan seudun musiikkiopistossa. Traversistina Pekka soittaa Oulun barokkiorkesterissa sekä Liekku Barock -triossa. Limingassa toimii myös Pekan perustama barokkiyhtye Lakeus sekä tuoreimpana tulokkaana kolmen traversistin trio.

Jenni Kaikkonen

Jenni Kaikkonen on liminkalainen opettaja, joka toteutti vuonna 2016 pitkäaikaisen haaveensa ja hankki traverson. Opetusta hän on saanut Pekka Elsilältä ja aikaisemmin hän on opiskellut huilunsoittoa Turun konservatoriossa ja Länsi-Pohjan musiikkiopistossa. Hän on soittanut huilua Kemin kaupunginorkesterissa ja traversoa liminkalaisessa Lakeus -barokkiyhtyeessä.

Kati Valkama

Kati Valkama on Oulun konservatorion sellonsoiton lehtori ja ahkera kamarimuusikko. Viola da gamba on kulkenut ajatuksissa kauan, kunnes vuonna 2014 haave konkretisoitui. Tarkoituksena oli ”vähän kokeilla” gambansoittoa, mutta se olikin menoa alusta asti. Oma gamba lähti tilaukseen ja oppia Kati haki gambataiteilija Varpu Haavistolta ja barokkisellisti Lauri Pulakalta. Tärkein opettaja on ollut musiikki itse ja vanhan musiikin taitajakollegat, jotka houkuttelivat kokemattoman gamburoijan mukaan musisoimaan  kanssaan. Mikä seikkailu se on ollutkaan!

Oulun barokkiorkesteri

Oulun vanha musiikki ry:n yhteydessä toimii Oulun barokkiorkesteri. Orkesteri mahdollistaa Oulun seudun ja Pohjois-Suomen vanhaan musiikkiin erikoistuneille muusikoille ammattitaidon ylläpitämisen ja kehittämisen sekä musiikin esityshistoriatietoisten musiikkikäytänteiden syvällisemmän harjoittamisen pitkäjänteisesti barokkiorkesteritoiminnassa.

Oulun barokkiorkesteri esiintyy periodi-instrumentein vaihtelevissa kokoonpanoissa ja sen liidereiksi ja solisteiksi kutsutaan vanhan musiikin alan kotimaisia ja kansainvälisiä huipputaiteilijoita. Taitelijavieraina ovat olleet muun muassa Dmitry Sinkovski, Aira Maria Lehtipuu ja Minna Kangas. OVM 2019 -festivaalilla orkesteria liidaa barokkiviulisti Peter Spissky. Oulun barokkiorkesterin muusikot muodostavat myös pienempiä yhtyeitä, kuten Liekku Barock, Lakeus, Oulu Consort, Endymion Ensemble ja Sonus Rosa. Orkesterin taiteellisen johdon muodostavat tällä hetkellä Johanna Leponiemi, Laura Kangas ja Tiina Kortelainen.

 

Laura Röntynen

Laura Röntynen opiskeli pianonsoittoa Sibelius-Akatemiassa Tuija Hakkilan ja Anna Kuvajan johdolla. Hänen muita opettajiaan ovat olleet muun muassa Antti Hotti ja Miriam Gómez-Morán. Cembalonsoittoa hän on opiskellut Miklos Spanyin, Elina Mustosen, Annamari Pölhön ja Petteri Pitkon johdolla.

Röntynen on erikoistunut erityisesti vanhan musiikin esityskäytäntöihin sekä nykymusiikin esittämiseen esiintyen aktiivisesti sekä pianistina että cembalistina. Röntynen on esiintynyt useilla koti- ja ulkomaisilla festivaaleilla. Vuonna 2009 Röntynen voitti toisen palkinnon kansallisessa Leevi Madetoja -pianokilpailussa ja hänet on palkittu myös Pianoaura -pianokilpailussa vuonna 2010.

Elokuusta 2015 lähtien Laura on toiminut Oulun konservatoriossa pianonsoiton opettajana. Lisäksi hän täydentää paraikaa vanhan musiikin osaamistaan Yrkeshögskola Novian barokkimusiikkikoulutuksessa.

Stephanie Archer

Stephanie Archer on valmistunut nokkahuilunsoiton opettajaksi Kanadan kuninkaallisen konservatorion Glenn Gould -akatemiasta sekä musiikkipedagogiksi Oulun ammattikorkeakoulusta. Hän suuntautui opettajan uralle ensin Toronton North York Suzuki -koulussa ja vuonna 2003 Oulun konservatoriossa. Archer on soittanut barokkiyhtyeissä Baroque Music Beside the Grange ja Liekku Barock, keskiaikaista musiikkia soittavassa Sonus Rosa -yhtyeessä, Ventus Vis -nokkahuiluyhtyeeessä, Oulun Sinfoniassa, Oulu Consortissa ja Kanadan kansallisessa nuorisosinfoniaorkesterissa. Hän on esiintynyt  muun muassa Tulindberg-viikolla, Oulun Vanha Musiikki, Uuden musiikin lokakuu, Camus Callan, Rovaniemen Kontrapunctum ja BarokkiKuopio festivaaleilla. Stephanie esiintyy ahkerasti Oulun seudulla kirkko- ja kamarikonserteissa.

Laura Kangas

Laura Kangas on valmistunut musiikkipedagogiksi Tampereen ammattikorkeakoulusta ja musiikin maisteriksi Malmön Musiikkikorkeakoulusta opettajinaan Ari Angervo ja Jennifer Nuttal-Wolf. Laura työskentelee Oulu Sinfonian viulunsoittajana ja työn ohessa hän toimii viulunsoiton opettajana sekä konsertoi aktiivisesti kamarimuusikkona. Barokkiviulun soittoa hän on opiskellut Peter Spisskyn, Kreeta-Maria Kentalan ja Aira Maria Lehtipuun johdolla. Laura on soittanut useissa suomalaisissa barokkiyhtyeissä ja on Oulu Consort-yhtyeen perustajajäsen. Hän täydentää vanhan musiikin osaamistaan Ammattikorkeakoulu Novian barokkimusiikkikoulutuksessa viimeistä vuotta valmistellen parhaillaan tutkintokonserttiaan.

Johanna Leponiemi

Johanna Leponiemi on monipuolinen musiikkialan ammattilainen toimien niin pedagogina, muusikkona kuin musiikkialan tuotannollisissa  ja hallinnollisissa tehtävissä. Hän on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 1997 erinomaisin arvosanoin Teemu Kupiaisen alttoviululuokalta ja toiminut sen jälkeen Oulun konservatoriossa alttoviulunsoiton lehtorina. Barokkimusiikkia hän on opiskellut Yrkeshögskolan Noviassa viuluopettajinaan Kreeta-Maria Kentala ja Peter Spissky. Johanna esiintyy aktiivisesti muusikkona niin kamari- ja orkesterimusiikin kuin soolo-ohjelmiston saralla ja toimii tällä hetkellä myös Oulun vanhan musiikin yhdistyksen puheenjohtajana.

 

Riina Salminen

Riina Salminen (1978) on oululainen sellisti. Hän on työskennellyt Oulu Sinfonian soittajana vuodesta 2003. Orkesterin selloryhmän äänenjohtajana hän on toiminut vuodesta 2008.

Suurimman osan elämästään Riina on asunut Oulussa, mutta on hän ehtinyt asua useamman vuoden Saksassakin. Opiskelut Bremenin taideyliopistossa ja Essenin Folkwang Hochschulessa päättyivät vuonna 2002 erinomaisin arvosanoin. Innostusta ja haikeutta Saksaa ja saksaa kohtaan Riina hoivasi viiden vuoden ajan töiden ohella germaanisen filologian opintojen parissa, jotka päättyivät kuluneen kesän aikana. Hiljattain hän valmistui filosofian maisteriksi Oulun yliopistossa. Gradun aihe löytyi kuitenkin läheltä musiikkia – Richard Wagnerin Ringin lyriikasta. Muusikkona olemisen lisäksi Salminen määrittelee itsensä mielellään filologiksi, eli kielten ystäväksi, vaikkei niin titteleistä perustakaan.

Muusikkouttaan Riina toteuttaa mielellään musiikin ääripäissä, eli vanhassa ja uudessa musiikissa. Tämän voikin huomata, kun tutkii sekä Oulun vanhan musiikin festivaalin että Uuden musiikin lokakuun ohjelmatietoja jo useammalta vuodelta. Kuitenkin Riina on hyvin kaikkiruokainen musiikin suhteen. Musiikin ääripäistä sekä niiden väliltä löytyy loputon lista teoksia ja säveltäjiä, joiden parissa hän viihtyy erinomaisesti, erityisesti kamarimusiikin saralla.

 

Virve Räisänen

Virve Räisänen on pianisti, cembalisti ja pianonsoiton lehtori. Päätyönään Virve toimii Meri-Lapin musiikkiopiston pianonsoiton lehtorina. Hän on esiintynyt sekä solistina että yhdessä instrumentalistien ja laulajien kanssa, kamarimuusikkona, lied-pianistina, korrepetiittorina Suomessa, Ruotsissa ja Hollannissa, ja kuorojen kanssa yhteistyötä tehden kolmella eri mantereella. Viime aikoina keskiössä on ollut barokkimusiikki, ja yhteistyökumppaneina muun muassa Barock Ostrobothnia, Kemin kaupunginorkesteri, Meri-Lapin jousikvartetti, Oulun vanha musiikki, Nederlands Kamerorkest ja Oulunsalo soi -festivaali.

Mikko Ikäheimo

Mikko Ikäheimon muusikonuraa leimaa laaja-alaisuus. Hän on toisaalta kantaesittänyt kymmeniä nykymusiikkiteoksia sooloista konserttoihin modernilla kitaralla, toisaalta hän musisoi säännöllisesti periodisoittimin erilaisissa vanhan musiikin produktioissa. Luutut tulivat Mikon soitinvalikoimaan oikeastaan vasta kitaraopintojen jälkeen, Luuttua hän on opiskellut Baselin Schola Cantorumissa, Barcelonan Esmucissa sekä Sibelius-Akatemiassa, jossa hän suoritti luutun A-tutkinnon maaliskuussa 2018 – ainoana lajissaan 2000-luvulla. Viime aikoina Mikko on esiintynyt useissa poikkitaiteellisissa produktioissa, esimerkiksi Shakespearen hahmojen ympärille rakennetussa The Winter Of Our Discontent-esityksessä yhdessä kanadalaisen sopraano Debi Wongin ja kitaristi Otto Tolosen kanssa, ja Amors i Umors-musiikkinäytelmässä Kataloniassa.